Πριν δύο μέρες λάβαμε την παρακάτω επιστολή στο site μας από την αναγνώστρια μας ΚΠ, σχετικά με το άρθρο μας με τίτλο «Ώστε η ομοφυλοφιλία είναι αμάρτημα κατά την Αγία Γραφή; Ας δούμε τότε και μερικά ακόμα αμαρτήματα».
Δημοσιεύουμε παρακάτω ολόκληρη την επιστολή και την απάντηση μας.
Η επιστολή:
«Σχετικά με το άρθρο, “Ώστε η ομοφυλοφιλία είναι αμάρτημα κατά την Αγία Γραφή; Ας δούμε τότε και μερικά ακόμα αμαρτήματα”, η συντάκτης κάνει επιλεκτικές αναφορές προβαίνοντας σε χρονικά άλματα. Επικαλείται χωρία από την Παλαιά Διαθήκη και τον Μωσαϊκό Νόμο που φυσικά δεν επικαλείται η Ορθόδοξη Εκκλησία ούτε απαιτεί από τους πιστούς της! αφού την Παλαιά Διαθήκη έχει αντικαταστήσει η Καινή Διαθήκη (αφού προέκυψαν διαφορετικές κοινωνικο-οικονομικές ανάγκες μετά τη δημιουργία μιας διευρυμένης εβραϊκής κοινότητας στην Παλαιστίνη).
Οπότε, κι επειδή τα κοινωνικά θέματα είναι σοβαρά αλλά κι επειδή τα σοσιαλιστικά κινήματα οφείλουν να διαθέτουν και επιστημονική τεκμηρίωση, ιστορική και κοινωνιολογική, για να γίνονται πειστικά, εάν θέλουμε να υπερασπιστούμε κάτι ας μη βαφτίζουμε το κρέας ψάρι, όπως κάνουν και οι καλόγεροι.
Καλή συνέχεια
Κπ»
Η απάντηση μας
Η αναφορά μας σε «αμαρτήματα» όπως ορίζονται από την Παλιά Διαθήκη δεν προκύπτει από κάποια δικιά μας επιλογή, αλλά από την επιλογή των ίδιων την υψηλόβαθμων εκπροσώπων της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδας. Μπορούμε να αναφέρουμε μερικά παραδείγματα:
- Ο Μητροπολίτης Άνθιμος έχει δηλώσει κατά καιρούς για την ομοφυλοφιλία:
«Αυτό για την πίστη μας, αγιογραφικά, είναι θανάσιμο αμάρτημα. Είναι γραμμένο στην Αγία Γραφή, δεν χωράει κουβέντα»[1].
«Μην ανακατεύετε τα άγια ζητήματα και πράγματα με τα σκυλιά»[2].
«Είναι μια διαστροφή της ανθρώπινης υπάρξεως»[3].
- Ο Μητροπολίτης Αμβρόσιος κατά την διάρκεια της δίκης του, όπου βρέθηκε κατηγορούμενος με την κατηγορία για συνωμοσία υποκίνησης βίας ή μίσους, δήλωσε για ομοφυλόφιλο άντρα:
«Αν είχα όπλο και μπορούσα από τον νόμο, θα το χρησιμοποιούσα να τελειώνουμε»
- Ο Μητροπολίτης Σεραφείμ έχει δηλώσει επίσης:
«Για την Εκκλησία η ομοφυλοφιλία είναι θανάσιμο αμάρτημα. Τι να κάνουμε τώρα; Να αλλάξουμε και τις Γραφές;»
Οι ίδιοι οι εκπρόσωποι της εκκλησίας λοιπόν χρησιμοποιούν την Παλιά Διαθήκη, και εμείς απλά απαντήσαμε χρησιμοποιώντας την ίδια πηγή.
***
Κατ’ αρχήν, για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν την ανταλλαγή αυτή και οι αναγνώστες μας, να διευκρινίσουμε ότι η Αγία Γραφή αποτελείται από την Παλιά Διαθήκη, την Καινή Διαθήκη, και τις επιστολές των Αποστόλων.
Δεν υπάρχει η δυνατότητα εδώ να μπούμε στη λεπτομέρεια θεολογικών ζητημάτων, μπορούμε όμως να πούμε ότι πουθενά δεν έχουμε δει ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει απορρίψει την Παλιά διαθήκη.
Οι ίδιοι εκπρόσωποι της Εκκλησίας έτσι και αλλιώς επικαλούνται συνολικά τις «Γραφές», συμπεριλαμβάνουν δηλαδή τη Παλαιά Διαθήκη και τη σκληρή ρητορική της, οι οποίες, όπως μας ξεκαθαρίζει και ο Σεραφείμ, «δεν αλλάζουν».
***
Η Ιερά Μητρόπολη Ηλείας, σε άρθρο με τίτλο «Τι είναι η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ και ποιά βιβλία περιέχει;» αναφέρει:
«Όταν λέμε “Αγία Γραφή”, εννοούμε το σύνολο των βιβλίων, τα οποία όπως αναφέραμε και πιο πάνω, γράφτηκαν από ευσεβείς άνδρες υπό την έμπνευση και καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος, γι’ αυτό δε, λέγονται και είναι θεόπνευστα. (…) Όσα βιβλία της Αγίας Γραφής γράφτηκαν προ Χριστού αποτελούν την Παλαιά Διαθήκη και είναι σαράντα εννέα (49), περιέχουν τις υπό του Θεού αποκαλυφθείσες αλήθειες και τα υπό την καθοδήγηση και έμπνευση του Θεού γραφέντα γεγονότα προ της γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού».
Στο Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Δόγμα» διαβάζουμε:
«Η Καινή Διαθήκη δεν κατήργησε την Παλαιά, αλλά την συμπλήρωσε. Ο Κύριός μας είπε: ”Μη νομίσητε ότι ήλθον καταλύσαι τον νόμον ή τους προφήτας. Ουκ ήλθονκαταλύσαι αλλά πληρώσαι” (Ματθ.5,17). Ο σκοπός του νόμου της Παλαιάς Διαθήκης είναι να κάνει τους αναγνώστες του να νοήσουν ότι είναι αμαρτωλοί με τις παραβάσεις των εντολών του».
Αξίζει επίσης να αναφέρουμε, ότι οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας συχνά επικαλούνται τη Παλαιά Διαθήκη για να υποστηρίξουν τα επιχειρήματά τους.
Ο Μητροπολίτης Σεραφείμ, προς τη Σύνοδο σχετικά με την απόφαση χειροτονία γυναικών στην Αγγλικανική Κοινωνία, επικαλείται «αλήθειες» της Παλαιάς Διαθήκης για να δηλώσει τη διαφωνία του:
« α) Ἡ ρίζα τῆς ἀληθείας, ὅτι μόνο ἄρρενες πρέπει νά λαμβάνουν ἱερωσύνη, βρίσκεται στήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ στήν Παλαιά Διαθήκη «πᾶν ἄρσεν διανοῖγον μήτραν, ἅγιον τῷ Κυρίῳ κληθήσεται» .
β) Ἡ ἱερωσύνη, κατά τήν Παλαιά Διαθήκη, δινόταν μόνο σέ ἄνδρες.»
Ο Αμβρόσιος, σε ανακοίνωσή του για το Σύμφωνο Συμβίωσης έγραψε:
« Γιά όσους έχουν αγαθή διάθεση και συγχρόνως καλή προαίρεση σήμερα θα τους παρουσιάσουμε τους λόγους της Αγίας Γραφής, της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης (…)»
***
Όπως και να έχει, αυτά που λένε οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας ταιριάζουν πολύ περισσότερο στη Παλαιά Διαθήκη, παρά στη Καινή, αφού η Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται στο «αμάρτημα» της ομοφυλοφιλίας με πολύ περισσότερο μίσος και σκληρότητα.
«Και εκείνος που εκοιμήθη με άρρενα, ως με γυναίκα, και οι δύο διέπραξαν μυσαράναμαρτίαν. Είναι ένοχοι και πρέπει να τιμωρηθούν με θάνατον» (Λευιτικό 20:13).
***
Η ουσία όμως της συζήτησης βρίσκεται αλλού. Στόχος του άρθρου δεν ήταν να αναδείξει ποιες είναι οι αμαρτίες που «ισχύουν» σήμερα, ούτε προφανώς να αναφέρει πράξεις που πρέπει να αποφύγουμε για να μην τιμωρηθούμε. Στόχος του άρθρου ήταν να αναδείξει πως ό,τι και να λένε οι Γραφές, όποιους νόμους και αν θέλουν να μας επιβάλλουν οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας, οι κοινωνίες αλλάζουν, προοδεύουν και απορρίπτουν πολλές από τις πιο οπισθοδρομικές απόψεις που κάποτε κυριαρχούσαν. Και σε αυτήν τη πρόοδο, η Εκκλησία αντιστέκεται όσο μπορεί, όσο και αν κάποιες φορές αναγκάζεται να προσαρμοστεί, να «μαλακώσει» το λεξιλόγιό της, να αποδεχτεί μία σειρά από πράξεις που παλιότερα θα θεωρούσε αμαρτίες.
Υπάρχουν βέβαια και οι πιο ακραίοι και φανατικοί εκπρόσωποί της που εξακολουθούν να υποστηρίζουν τις πιο οπισθοδρομικές δοξασίες.
***
Φυσικά, οι υποχωρήσεις εκ μέρους της Εκκλησίας δεν γίνονται ούτε από τη μία στιγμή στην άλλη, ούτε ελαφρά τη καρδία. Τα διαζύγια, τα παιδιά εκτός γάμου, η νηστεία μόνο τη Μεγάλη Εβδομάδα κλπ, είναι υποχωρήσεις που αναγκάστηκε να κάνει η σύγχρονη Εκκλησία κάτω από την πίεση της κοινωνίας που είναι πολύ περισσότερο χειραφετημένη και των κινημάτων που διεκδικούν μεγαλύτερη εξουσία στο κορμί και τα θέλω του ατόμου.
Σήμερα εξελίσσεται μία ακόμα μάχη ανάμεσα στο σκοταδισμό της Εκκλησίας και τη πρόοδο της κοινωνίας, με βασικό στόχο τα ΛΟΑΤ* άτομα, που με περισσότερη αυτοπεποίθηση από ποτέ, διεκδικούν τα δικαιώματα που για αιώνες έχουν στερηθεί. Σε αυτή τη μάχη, οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας μπαίνουν με όλα τους τα όπλα, με τεράστιες δόσεις μίσους, με απειλές για δολοφονίες, με πλήρη απαξίωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Και βασικό τους άλλοθι σε αυτή τη μάχη είναι ότι «το λένε οι Γραφές». Αποφασίσαμε να αναφέρουμε κάποια από όσα μας λένε οι Γραφές, για να αναδείξουμε την υποκρισία τους, τον παραλογισμό των Γραφών, τον σκοταδισμό και το μίσος που εμπεριέχεται σε αυτά τα κείμενα. Χρησιμοποιήσαμε κείμενα των Γραφών, που δεν εφαρμόζονται πια όχι γιατί δεν θα το ήθελαν ο Άνθιμος, ο Σεραφείμ και ο Αμβρόσιος, αλλά γιατί οι σημερινές συνθήκες δεν το επιτρέπουν.
Δε βαφτίζουμε το κρέας ψάρι (ούτε καν το χοιρινό). Αντιθέτως, παλεύουμε για μία κοινωνία όπου κανένας παπάς, καμία Εκκλησία δεν θα μας υποχρεώνει να βαφτίζουμε με άλλο όνομα τις επιθυμίες μας, τη σεξουαλικότητά μας, τις ζωές μας.
[1] http://www.enikos.gr/society/304662/anthimos-i-omofylofilia-einai-thanasimo-amartima-binteo
[2] http://www.koutipandoras.gr/article/neo-omofoviko-htypima-toy-anthimoy
[3] http://cmsnew.enikos.gr/society/243201/video-anthimos-diastrofi-tis-anthropinis-yparxis-to-gay-pride