Τη Δευτέρα 15 Μάρτη η Ένωση Μουσικών και Συναφών Εργαζομένων (Union of Musicians and Allied Workers) μέσα από την καμπάνια «Δικαιοσύνη στο Spotify», την οποία έχουν δημιουργήσει, πραγματοποίησε διαμαρτυρίες έξω από τα γραφεία της εταιρείας διαμοιρασμού μουσικής Spotify σε Αμερική, Ευρώπη και Αυστραλία.
Βασικό αίτημα των διαμαρτυριών είναι οι η αύξηση των δικαιωμάτων ακρόασης από 0,0038 του δολαρίου που προσφέρει αυτή τη στιγμή το Spotify, σε 0,01 δολ. (δηλαδή ένα σεντ).
Οι μουσικοί και εργαζόμενοι στον τομέα της μουσικής, από την αρχή της πανδημίας είδανε τα εισοδήματά τους να μειώνονται, καθώς ένα βασικό κομμάτι από αυτά προέρχονται από τις συναυλίες και τις περιοδείες, οι οποίες διακόπηκαν. Επομένως, οι μουσικοί στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά στις πλατφόρμες διαμοιρασμού μουσικής ως βασική πηγή εισοδήματος.
Ψίχουλα για τους μουσικούς, κέρδη για το Spotify
H δήλωση της μουσικού και επικεφαλής της Ένωσης Μουσικών και Συναφών Εργαζομένων, Μέρι Ρεγκαλάδο, συνοψίζει όχι μόνο τα έκτακτα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μουσικοί παγκοσμίως, αλλά και την εκμετάλλευση που βιώνουν οι μουσικοί από το Spotify:
«Το Spotify αδικεί τους μουσικούς καιρό τώρα, όμως η πανδημία κατέστησε αυτή την εκμετάλλευση εντονότερη από ποτέ. Η εταιρεία έχει τριπλασιάσει την αξία της, αλλά δεν αυξάνει τις πληρωμές της στους καλλιτέχνες ούτε κατά ένα σεντ. Η μουσική είναι εργασία, ζητάμε λοιπόν να πληρωθούμε γι’ αυτήν δίκαια».
Στην ανακοίνωση της καμπάνιας «Δικαιοσύνη στο Spotify», που ήδη έχουν υπογράψει πάνω από 27.000 μουσικοί, αναφέρεται πολύ χαρακτηριστικά ότι με βάση το 0,0038 του δολαρίου που λαμβάνει ένας καλλιτέχνης για κάθε μια αναπαραγωγή του τραγουδιού του σημαίνει πως για να βγάλει ένας μουσικός 1 δολάριο χρειάζεται ένα κομμάτι να παίξει 250 φορές, για να πληρώσει το ενοίκιό του θα πρέπει (κατά μέσο όρο) τα κομμάτια του να παίξουν 280.000 φορές, ενώ για να κερδίσει 15 $ την ώρα που είναι ο βασικός μισθός σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ θα πρέπει να παίξει 658.000 φορές!
Αυτή η αδικία συμβαίνει την ώρα που οι εταιρείες διαμοιρασμού μουσικής παρουσίασαν συνολικά έσοδα 23 δισ. δολάρια για το 2020, με τα πρωτεία να κατέχει για μια ακόμη χρονιά το Spotify, που τον Δεκέμβριο του 2020 δήλωσε πως έχει 345 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες το μήνα και 155 εκατομμύρια συνδρομητές.
Παρόλα αυτά το Spotify όχι μόνο δεν είναι διατεθειμένο να παραχωρήσει την αύξηση του ενός σεντ του δολαρίου που ζητάνε οι καλλιτέχνες, αλλά τους κουνάει και το δάχτυλο. Ο διευθύνων σύμβουλος του Spotify, Ντάνιελ Εκ, δήλωσε πως
«δεν γίνεται να ηχογραφείς μουσική κάθε τρία ή τέσσερα χρόνια και να θεωρείς ότι είναι αρκετό».
Αυτό που στην ουσία έκανε ο Ντάνιελ Εκ ήταν να ρίξει την ευθύνη για τις χαμηλές απολαβές των μουσικών στους ίδιους τους μουσικούς, πιέζοντάς τους να κυκλοφορούν πιο συχνά νέο μουσικό υλικό. Αυτό βέβαια είναι κάτι που θα σημαίνει μεγαλύτερα κέρδη γι’ αυτόν και την εταιρεία του.
Οι πλατφόρμες διαμοιρασμού στα χέρια της κοινωνίας
Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια στους μουσικούς κύκλους έχει ανοίξει μια έντονη συζήτηση σχετικά με τις πλατφόρμες διαμοιρασμού, την έφοδο του διαδικτύου στην μουσική και κατά πόσο αυτό επηρεάζει αρνητικά ή θετικά τη μουσική βιομηχανία. Το πραγματικό ερώτημα όμως, είναι ποιοι είναι αυτοί που ελέγχουν τις συγκεκριμένες πλατφόρμες.
Είναι δεδομένο πως όσο αυτές οι πλατφόρμες βρίσκονται στα χέρια μιας χούφτας ανθρώπων που σαν βασικό τους στόχο έχουν να βλέπουν τους δείκτες των κερδών τους να βρίσκονται σε ανοδική πορεία, τότε οι πλειοψηφία των μουσικών θα τρέφεται με ψίχουλα και θα αναζητά εναλλακτικές λύσεις για να επιβιώσει.
Για να γίνουν λειτουργικές, δίκαιες και δημοκρατικές οι πλατφόρμες διαμοιρασμού μουσικής, πρέπει η διαχείριση και ο έλεγχός τους να περάσει στα χέρια των καλλιτεχνών, των εργαζομένων και των ακροατών, δηλαδή να κοινωνικοποιηθούν.
Μόνο έτσι θα σταματήσουν να παίζονται παιχνίδια για τα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών στις πλάτες των μουσικών και θα μπορούν να λειτουργούν αυτές οι πλατφόρμες με πλήρη διαφάνεια. Και μόνο με αυτό τον τρόπο οι ίδιοι οι μουσικοί θα απολαμβάνουν τα αποτελέσματα των έργων τους για το καλό της ίδιας της τέχνης και προς όφελος της κοινωνίας.