Λίγο μετά την εμφάνιση του πρώτου κρούσματος του κορωνοϊού στην Ελλάδα, ένα από τα ζητήματα που άνοιξαν σε σχέση με την προστασία του πληθυσμού από τον ιό, ήταν το αν είναι ασφαλές για τους πιστούς να κοινωνήσουν και αν κινδυνεύουν να «κολλήσουν».
Μετά από κάποιες μέρες σύγχυσης και προβληματισμού ήρθε η επίσημη ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου για να προκαλέσει τελικά περισσότερη σύγχυση, αφού σύμφωνα με τους «πατέρες της εκκλησίας», ο κορωνοϊός δε μεταδίδεται μέσω της «θείας κοινωνίας»
«Για τα μέλη της Εκκλησίας, η προσέλευση στην Θεία Ευχαριστία και η κοινωνία από το Κοινό Ποτήριο της Ζωής, ασφαλώς και δεν μπορεί να γίνει αιτία μετάδοσης ασθενειών γιατί οι πιστοί όλων των εποχών, γνωρίζουν ότι η προσέλευση στη Θεία Κοινωνία, ακόμη και εν μέσω πανδημίας, συνιστά αφ᾿ ενός μια έμπρακτη κατάφαση αυτοπαράδοσης στον Ζώντα Θεό, και αφ᾿ ετέρου τρανή φανέρωση αγάπης, η οποία κατανικά κάθε ανθρώπινο και ίσως δικαιολογημένο φόβο: “φόβος δεν υπάρχει στην αγάπη, αλλά η τέλεια αγάπη διώχνει τον φόβο”».
Σχόλια με χιουμοριστική και ειρωνική διάθεση, έδωσαν σύντομα τη θέση τους σε ανησυχία και θυμό για τις δηλώσεις της Ιεράς Συνόδου, αφού ώρα με την ώρα αποκαλύπτεται όλο και περισσότερο πως ο κορωνοϊός δεν είναι «αστείο». Αρκεί να δούμε τι συμβαίνει στην Ιταλία, που η μετάδοση του ιού ξέφυγε από τον έλεγχο, με τα κρούσματα να έχουν φτάσει τα 12.462 και οι νεκροί τους 827, έχοντας τις περισσότερες υποθέσεις (206) ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους.
Και την ίδια ώρα, η ελληνική εκκλησία καλεί τους πιστούς να κοινωνήσουν, γιατί δεν κινδυνεύουν εφόσον «παραδοθούν» στον Θεό… Αν λάβουμε μάλιστα υπόψη ότι οι πλειοψηφία των ανθρώπων που πηγαίνουν στην Εκκλησία τις Κυριακές και κοινωνούν είναι οι ηλικιωμένοι, καταλαβαίνουμε πως η εκκλησία χωρίς καμία αντίληψη της ευθύνης που κουβαλάει, εκθέτει άτομα ευπαθών ομάδων σε κίνδυνο! Και σε όλον αυτόν τον παραλογισμό, έρχεται να προστεθεί και η περίοδος της Σαρακοστής που διανύουμε, περίοδος που περισσότεροι πιστοί πηγαίνουν στην εκκλησία.
Σαν να μην έφτανε αυτό, η επίσημη θέση της Ιεράς Συνόδου «απελευθέρωσε» το θράσος των παπάδων, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό του ιερέα που «κοινώνησε» παιδιά χωρίς τη συγκατάθεση των γονέων σε ογκολογική κλινική! Σε έναν χώρο δηλαδή με ανθρώπους που έχουν ήδη εξασθενημένους οργανισμούς, θέτοντας σε περαιτέρω κίνδυνο την υγεία τους. Η απάντηση δε του ιερέα στην αντίδραση μίας μητέρας ήταν το θρασύτατο: «αν ήξερα ότι είστε άθεοι, θα ρωτούσα…».
Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά;
Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως το «έγκλημα» είναι καλά οργανωμένο, αφού πέρα από τους εκπροσώπους της εκκλησίας, για την ασφάλεια της «θείας κοινωνίας» έχουν τοποθετηθεί και γιατροί.
«Αν εγώ πιστεύω ότι αυτό μπορεί να με μολύνει, τότε δεν πιστεύω στο μεγαλύτερο μυστήριο. Τα άτομα που θέλουν να κοινωνήσουν δεν πρέπει να φοβούνται ότι με τη θεία κοινωνία μπορεί να μεταδοθεί ποτέ μικρόβιο»
Δήλωσε η λοιμωξιολόγος κ. Γιαμαρέλλου στρώνοντας το χαλί στην Ιερά Σύνοδο που αργότερα έβγαλε την επίσημη ανακοίνωσή της περί «ασφάλειας» της «θείας κοινωνίας».
Όταν λοιπόν γιατροί, ειδικευμένοι στις λοιμώξεις, καλούν «ελαφρά τη καρδία» τον κόσμο να κοινωνήσει εφόσον πιστεύει, θα μπορούσαμε να περιμένουμε πιο υπεύθυνη στάση από την εκκλησία;
Φυσικά πολλοί επιστήμονες έσπευσαν να διαφωνήσουν με τη Γιαμαρέλλου, όπως η Ομοσπονδία των Νοσοκομειακών γιατρών:
«(..)Όπως έχει ήδη τονιστεί, η μετάδοση των τρεχουσών εποχικών ιώσεων αναπνευστικού (κορωνοϊού και γρίπης) γίνεται με σταγονίδια που εκπέμπονται από την στοματοφαρυγγική κοιλότητα και την μύτη πασχόντων. Γι’ αυτό συνιστώνται τα αναγκαία προφυλακτικά μέτρα. Οι συστάσεις αυτές φυσικά και δεν περιλαμβάνουν εξαιρέσεις για λόγους θρησκευτικούς, μυστηριακούς ή μεταφυσικούς»
Όμως η Εθνική Επιτροπή Προστασίας Δημόσιας Υγείας εξακολουθεί να μην έχει πάρει καθαρή θέση, αφού δήλωσε μεν πως: «Ο ιός μεταδίδεται και με το σάλιο και μεταδίδεται και με το κουταλάκι», χωρίς όμως να πει ανοιχτά πως αυτό σημαίνει ότι μεταδίδεται και με τη «θεία κοινωνία». Αυτό που χρειάζεται να ακουστεί είναι πως η «θεία λειτουργία» είναι μέσο μετάδοσης του ιού. Και όμως, αυτό που είδαμε όλες τις προηγούμενες ημέρες ήταν επίσημους θεσμούς να αποφεύγουν όπως ο «Διάολος το λιβάνι» να πάρουν καθαρή θέση ενάντια στην Ιερά Σύνοδο!
Εκκλησία εναντίον επιστήμης, σημειώσατε 1
Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά που η επιστήμη και η εκκλησία βρίσκονται σε αντίπαλα στρατόπεδα. Αντιθέτως, η κατάσταση αυτή αποτελεί μάλλον τον κανόνα και όχι την εξαίρεση στην ανθρώπινη ιστορία.
Ίσως το πιο γνωστό παράδειγμα είναι αυτό του Γαλιλαίου, που η ανακοίνωσή του πως η Γη και οι υπόλοιποι πλανήτες περιστρέφονται γύρω από τον ήλιο και όχι ο ήλιος γύρω από τη γη, θεωρήθηκε φοβερή βλαστήμια κατά του Θεού από την Ιερά Εξέταση που τον φυλάκισε και τον υπέβαλλε σε φριχτά βασανιστήρια μέχρι να «σπάσει» και να ανακαλέσει, ενώ λέγεται πως στη συνέχεια μουρμούρισε τη φράση «Κι όμως, γυρίζει».
Περίπου τρεισήμισι αιώνες μετά, στην Ελλάδα ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, κατά τη διάρκεια του κηρύγματος του δήλωνε πως δεν υπάρχουν άλλοι πλανήτες στο σύμπαν πέρα της γης!
Αν και ζώντας στον 21ο αιώνα η δήλωση του Άνθιμου ακούγεται στα περισσότερα αυτιά γελοία, ο Άνθιμος ήξερε πολύ καλά τι έκανε με αυτό το κήρυγμά του. Κόντρα στην επιστημονική πρόοδο που μπορεί να δώσει περισσότερες απαντήσεις για το πώς λειτουργεί το σύμπαν, να θεραπεύσει ασθένειες κλπ, η εκκλησία έχει ανάγκη τον σκοταδισμό, την αγωνία και την άγνοια των ανθρώπων για να διατηρήσει την ηγεμονία της. Γιατί, όταν ο φόβος για το άγνωστο αντικαθίσταται με γνώση, όταν ο φόβος για τον θάνατο ή μία ασθένεια αντικαθίσταται με ιατρικές συμβουλές και βοήθεια κοκ, η ανάγκη του ανθρώπου να στραφεί σε μία «ανώτερη δύναμη» μειώνεται.
Είναι πολλά τα λεφτά…
Έτσι, η Ιερά Σύνοδος δεν είχε άλλη επιλογή από το να πάει κόντρα στην επιστήμη και να εκθέσει σε κίνδυνο την υγεία των πιστών της, για να μπορέσει να διατηρήσει την επιρροή της στην κοινωνία.
Τι θα γινόταν αν η Ιερά Σύνοδος δήλωνε επίσημα πως το «μυστήριο της θείας κοινωνίας», που παίζει τόσο κεντρικό ρόλο στην ορθόδοξη πίστη, δεν είναι ασφαλές απέναντι στον κορωνοϊό; Κάτι τέτοιο αφενός θα κρατούσε πολλούς από τους πιστούς μακριά από την εκκλησία όσο εξελίσσεται η εξάπλωση του ιού αφετέρου πιθανά να γεννούσε ένα σπέρμα αμφισβήτησης κάποιων πιστών για τον ρόλο που μπορεί να παίξει η πίστη και η εκκλησία κάτω από τέτοιες συνθήκες.
Αυτό θα αποτελούσε ισχυρό πλήγμα για τους παπάδες, τόσο οικονομικά, αφού λιγότεροι πιστοί στην εκκλησία σημαίνει λιγότερα λεφτά στο παγκάρι και λιγότερες δωρεές, όσο και από άποψη «κύρους». Την ίδια ώρα βέβαια, θα συντελούσε στην προσπάθεια να μη βγει εκτός ελέγχου η εξάπλωση του ιού. Αλλά για την εκκλησία, αυτό δεν είναι παρά «ψιλά γράμματα»…
Κυβέρνηση ΝΔ: η μεγάλη απούσα
Την ώρα που αποφασιζόταν τα σχολεία να κλείσουν για 14 μέρες, οι ποδοσφαιρικοί αγώνες κλπ να γίνονται κεκλεισμένων των θυρών, που γίνονταν συστάσεις να αποφεύγονται οι χώροι με συνωστισμό και εκδηλώσεις η μία μετά την άλλη ακυρωνόντουσαν, η Κυβέρνηση αρνούνταν να πάρει επίσημη θέση για τη «θεία κοινωνία»!
Μόλις χτες (Τετάρτη 11 Μαρτίου) στο διάγγελμα του ο πρωθυπουργός δήλωσε πως:
«(…)τα θρησκευτικά καθήκοντα πρέπει κι αυτά να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα. Και να επιτελούνται, όσο είναι εφικτό, απ’ το σπίτι, ώστε να περιορίζονται οι μεγάλες συναθροίσεις(…)»
Μία δήλωση που είναι «λίγη» και ήρθε αργά, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες. Καταρχήν γιατί ακόμα και ο πρωθυπουργός της χώρας έμμεσα αρνήθηκε να τοποθετηθεί για τη «θεία κοινωνία» και πρόταξε μόνο το ζήτημα των μεγάλων συναθροίσεων. Αν δηλαδή μεταλάβει μία μικρή ομάδα ανθρώπων σε μία εκκλησία και ο ένας εξ αυτών είναι φορέας του κορωνοϊού, οι υπόλοιποι δεν κινδυνεύουν να κολλήσουν;
Επίσης, ακόμα και αυτή η «λειψή» δήλωση του πρωθυπουργού έφτασε πολύ αργά στα αυτιά των πιστών, έχοντας περάσει ήδη δύο εβδομάδες από το πρώτο κρούσμα του ιού στην Ελλάδα, με 99 επιβεβαιωμένα πλέον κρούσματα!
Και πριν από το διάγγελμα του πρωθυπουργού, στελέχη της Κυβέρνησης είχαν προλάβει να ταχθούν ξεκάθαρα υπέρ της επικίνδυνης στάσης της εκκλησίας! Έτσι, η Έλενα Ράπτη δήλωσε σε συνέντευξή της
«Εγώ σήμερα κοινώνησα, και θα συνεχίσω να κοινωνώ».
Ενώ ο Άδωνις Γεωργιάδης στην πρωινή εκπομπή του ΣΚΑΙ εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στην κρίση της εκκλησίας και στη συνέχεια ξέσπασε ενάντια στους άθεους και τους «Συριζαίους που βγάζουν τα κόμπλεξ τους ενάντια στην εκκλησία τώρα που βρήκαν την ευκαιρία»! Και ενώ απέφυγε να απαντήσει στην ερώτηση αν ο ίδιος θα κοινωνήσει, η δήλωση «πίστης» στην εκκλησία και την ιερά σύνοδο λέει πολλά.
Είναι τουλάχιστον τραγικό, η κυβέρνηση μίας χώρας κάτω από αυτές τις συνθήκες, να αρνείται πεισματικά να προστατεύσει τους κατοίκους, δίνοντας σαφείς οδηγίες ενάντια στη «θεία κοινωνία», για να μην έρθει σε ρήξη με την εκκλησία!
Στην πραγματικότητα, μπροστά στον κίνδυνο ανεξέλεγκτης διάδοσης του ιού, τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και η εκκλησία επέλεξαν να αφήσουν ανθρώπους εκτεθειμένους για να εξασφαλίσουν τα δικά τους συμφέροντα και τις δικές τους συμμαχίες!
Μόνο στην Ελλάδα προστατεύει η «θεία κοινωνία» τους πιστούς;
Τα νέα που έρχονται από άλλες χώρες που έχει εμφανιστεί ο κορωνοϊός σε σχέση με τα μέτρα προφύλαξης που πήρανε δείχνουν πως η στάση της εκκλησίας της Ελλάδας είναι ίσως η πιο σκοταδιστική και επικίνδυνη!
Ενώ η καθολική εκκλησία θεωρείται πιο σκληρή σε μία σειρά από ζητήματα, η κατάσταση στην Ιταλία με τον κορωνοϊό οδήγησε τον Πάπα να ανακοινώσει πως πλέον η γενική ακρόαση των πιστών κάθε Τετάρτη και η καθιερωμένη ευλογία της Κυριακής θα πραγματοποιούνται μέσω διαδικτύου. Συνολικά η καθολική εκκλησία έχει πάρει μέτρα λόγω κορωνοϊού, για να αποφεύγεται η σωματική επαφή μεταξύ των πιστών και των ιερέων. Το Πατριαρχείο της Μόσχας κάλεσε τους πιστούς να μην φιλούν τις εικόνες και συμβούλεψε όσους θέλουν να κοινωνήσουν να φέρνουν στην εκκλησία κουταλάκι από το σπίτι τους. Αντίστοιχα μέτρα ανακοίνωσε και η ορθόδοξη εκκλησία της Αμερικής. Οι αρχές της Σαουδικής Αραβίας έκλεισαν προσωρινά τη Μέκκα, το μεγαλύτερο τζαμί στον κόσμο και οι Ιρανοί θρησκευτικοί ηγέτες κάλεσαν τους πιστούς να απέχουν από τη μαζική προσευχή της Παρασκευής!
Ο ρόλος της εκκλησίας στη δημιουργία του ελληνικού κράτους
Παρόλα αυτά, στην Ελλάδα βλέπουμε την Κυβέρνηση να «χορεύει στους ρυθμούς της εκκλησίας» στη σημερινή κατάσταση, αλλά είδαμε και στο παρελθόν την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να προσπαθεί να «σπάσει τα δεσμά» με την εκκλησία και τελικά να υποτάσσεται. Τι είναι αυτό που έχει κάνει την εκκλησία της Ελλάδας τόσο ισχυρή;
Η ιστορία ξεκινάει με τη γέννηση του ελληνικού κράτους, μίας περιοχής που ζούσαν και συνυπήρχαν άνθρωποι διαφορετικών φυλών, διαφορετικών διαλέκτων και θρησκειών. Η ορθόδοξη θρησκεία επιλέχτηκε από την άρχουσα τάξη για να παίξει τη «συγκολλητική ουσία» στη σύσταση του νέου κράτους και στη δημιουργία κοινής εθνικής συνείδησης.
Έτσι, από την πρώτη στιγμή η εκκλησία έγινε κομβικό κομμάτι του κράτους, με πρωταγωνιστικό ρόλο και συχνή συμμετοχή στις πολιτικές αποφάσεις. Ρόλο που διατηρεί ακόμα και σήμερα.
Να σπάσουν οι δεσμοί εκκλησίας και κράτους!
Η εγκληματική στάση που κρατάει απέναντι στον κορωνοϊό με την ανοχή της Κυβέρνησης ΝΔ, κάνει ξεκάθαρη την ανάγκη να σπάσουν επιτέλους τα δεσμά εκκλησίας και κράτους, αφού είναι απαράδεκτο μία χούφτα εκκλησιαστικοί παράγοντες να «παίζουν στα ζάρια» τη δημόσια υγεία!
Απέναντι στον σκοταδισμό που μας επιβάλλουν, ήρθε η ώρα να διεκδικήσουμε τον πραγματικό διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους. Την ίδια ώρα φυσικά πρέπει να υπάρχει η θρησκευτική ελευθερία με όλους/ες να έχουν το δικαίωμα να πιστεύουν στη θρησκεία που θέλουν, χωρίς όμως να επιβαρύνεται το δημόσιο για να καλύπτει τους μισθούς των κληρικών κοκ. Η αμύθητη εκκλησιαστική περιουσία να περάσει στα χέρια της κοινωνίας και να αξιοποιηθεί για τις ανάγκες αυτής και όχι για τα συμφέροντα της εκκλησιαστικής ελίτ. Καμία θρησκεία και καμία εκκλησία να μην παίζουν ρόλο στη διοίκηση ή τις πολιτικές αποφάσεις του κράτους.
Και τελικά, καμία εκκλησία και καμία Κυβέρνηση να μην παίζουν κορώνα-γράμματα την υγεία της κοινωνίας για να εξυπηρετήσουν τα δικά τους συμφέροντα.