Οι εκδηλώσεις του Europride στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν επίσημα στις 21 Ιούνη και ολοκληρώθηκαν με την πολύχρωμη πορεία το Σάββατο 29/6 καταλήγοντας στο Άγαλμα του Μ. Αλεξάνδρου. Όλες αυτές τις ημέρες η πόλη έζησε σε ένα διαφορετικό ρυθμό με εκδηλώσεις, προβολές, συναυλίες και παρουσία ΛΟΑΤΚΙΑ+ ανθρώπων να δίνουν το παρόν στους δρόμους με το κεφάλι ψηλά, διεκδικώντας την ορατότητα. Στην πορεία συμμετείχαν περισσότεροι από 15.000 άνθρωποι, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Ο αριθμός που συμμετείχε συνολικά σε όλες τις εκδηλώσεις ήταν βέβαια αρκετά μεγαλύτερος (οι διοργανωτές μιλάνε για 27.000 άτομα).
Οι εκδηλώσεις
Το παρόν έδωσε και η συνέλευση του «κινηματικού μπλοκ στο Europride» με διάφορες δράσεις (στην οποία συμμετέχουμε με τη φεμινιστική οργάνωση «Μαχητικές και Ελεύθερες»). Την Τετάρτη 26/6 πραγματοποιήθηκε ανοιχτή εκδήλωση- συζήτηση με τίτλο: «Ορατότητα των ΛΟΑΤΚΙΑ+ τότε και τώρα». Είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε για την ορατότητα σε μουσειακές εκθέσεις, τη δράση της ομάδας ΟΠΟΘ και του περιοδικού «Ο πόθος» στη Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του ’90 καθώς και την ιστορία του ΛΟΑΤΚΙΑ+ κινήματος στην Ελλάδα. Ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση με παρεμβάσεις και παλαιότερων δραστήριων μελών της κοινότητας.
Την Τρίτη 25/6 και την Πέμπτη 27/6 διοργανώθηκε καλλιτεχνικό εργαστήριο σε ανοιχτό δημόσιο χώρο της παραλίας, ενώ το Σάββατο 29/6 συμμετείχαμε με ένα ζωντανό και δραστήριο μπλοκ στην πορεία. Το μπλοκ συνδύασε τη χαρά της μαζικής μας ορατότητας στην πόλη με μουσική και χορό, ενώ παράλληλα έθεσε τα πολιτικά αιτήματα των δικαιωμάτων τόσο της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας όσο και ενάντια στη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού. Το βράδυ του Σαββάτου έκλεισε με το πάρτι στο Πολυτεχνείο του ΑΠΘ. Μία απαραίτητη διοργάνωση που συνδυάζει την οικονομική διασκέδαση σε ασφαλή χώρο με τους δικούς μας όρους και την ταυτόχρονη οικονομική στήριξη της συνέλευσης του κινηματικού μπλοκ.
Ακροδεξιές αντιδράσεις
Η διοργάνωση του πανευρωπαϊκού pride αντιμετώπισε αντιδράσεις από τη συντηρητική μερίδα της πόλης, και από μια σειρά ακροδεξιές και φασιστικές ομάδες, αλλά και από τα τρία ακροδεξιά κόμματα που έχουν αντιπροσώπευση είτε στην βουλή είτε στην ευρωβουλή. Η «Νίκη» κατέθεσε εξώδικο στους διοργανωτές για να προστατεύσει «τα χρηστά ήθη και τη δημόσια αιδώ», ενώ έστειλε γραπτή διαμαρτυρία και στον δήμαρχο, τονίζοντας την ανησυχία της για τις οικογένειες και τα παιδιά αυτής της πόλης. Μία άλλη πολιτική προσωπικότητα που γέννησε η Θεσσαλονίκη, ο Βελόπουλος, απείλησε πως αυτοί οι θεσμοί θα απαγορευτούν, επανέλαβε τη γνωστή άποψη περί «straight pride» ενώ παρομοίασε το δικαίωμα της ορατότητας των ΛΟΑΤΚΙ+ με τον κανιβαλισμό… Η Λατινοπούλου, που έχει κάνει βασικό αίτημα του κόμματός της την κατάργηση κάθε δικαιώματος των ΛΟΑΤΚΙΑ+ ατόμων, ζήτησε την εκλογική δύναμη να καταργήσει όλα τα Pride της χώρας. Κατά τη γνώμη της, υπάρχει υπερ-προβολή διαφορετικών ανθρώπων στα media και αυτό είναι ήδη αρκετό για την ορατότητά τους. Φυσικά, δεν έλειψαν οι προσπάθειες ακραίων φασιστικών κύκλων για αντισυγκεντρώσεις ή ομοφοβικά επεισόδια. Το Σάββατο της πορείας ανακοινώθηκαν 29 προσαγωγές ατόμων που συγκεντρώθηκαν, ή είχαν την πρόθεση να κινηθούν απειλητικά εναντίον της πορείας. Παρόλα αυτά, οι αντιδράσεις στο δρόμο ήταν πολύ πιο περιορισμένες από προηγούμενες χρονιές.
Το θεσμικό «ThessPride»
Η επίσημη- θεσμική ΜΚΟ «ThessPride» διοργανώνει μόνη της το πρόγραμμα και τη θεματική των Pride από το 2014 μέχρι σήμερα. Η απόφαση να διεξαχθεί το Europride στη Θεσσαλονίκη είχε παρθεί για το 2020, αλλά λόγω της υγειονομικής κρίσης του COVID19 ακυρώθηκε και πραγματοποιήθηκε τελικά φέτος. Αυτή η απόφαση πάρθηκε από την EPOA – European Pride Organisers’ Association, ενός ευρωπαϊκού θεσμού που καθορίζει τις διοργανώσεις.
Οι διαδικασίες μέσα από τις οποίες λαμβάνονται τέτοιες αποφάσεις είναι πλήρως αντιδημοκρατικές, καθώς δεν συμπεριλαμβάνουν την ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητα. Πρόκειται για οργανώσεις/ οργανισμούς με κλειστά συμβούλια μελών. Εν τούτοις έχουν το θράσος να μιλάνε και να απευθύνονται σε όλη την κοινωνία στο όνομά όλων των ΛΟΑΤΚΙΑ+ ατόμων. Η απόσταση που έχουν από την πραγματικότητα που βιώνουν και προβληματίζουν σήμερα τα ΛΟΑΤΚΙΑ+ άτομα είναι τεράστια.
Σε μια Ευρώπη με την απειλητική άνοδο της ακροδεξιάς, την κατάρρευση του βιοτικού επιπέδου και την εμπλοκή της ΕΕ σε πολέμους επίδειξης δύναμης αλλά και τη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού από το Ισραήλ, αποφάσισαν πως η θεματική για φέτος είναι «Επιμονή- Πρόοδος- Ευημερία». Με ένα κείμενο που προβάλει τον πόλεμο στην Ουκρανία ως αποτέλεσμα της ρωσικής επεκτατικότητας χωρίς να λέει λέξη για τα επεκτατικά συμφέροντα των αστικών τάξεων της ΕΕ και των κρατών του ΝΑΤΟ. Φυσικά, δεν υπάρχει καμία αναφορά στη γενοκτονία που συντελείται στη Γάζα με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών χωρών που τροφοδοτούν με όπλα το Ισραήλ. Στο κείμενο γίνεται μια γενική αναφορά στην πρόοδο της κοινωνίας, την ίδια στιγμή που στις περισσότερες χώρες καταγράφονται ιστορικά υψηλά ποσοστά ακροδεξιών κομμάτων που απειλούν άμεσα τα δικαιώματα μειονοτικών ομάδων και ιδιαίτερα των ΛΟΑΤΚΙΑ+. Ταυτόχρονα, το κείμενο θεωρεί ως απειλή για την ευημερία των πολιτών της Ευρώπης τις αυξανόμενες προσφυγικές ροές…
Η άμεση σύνδεση χρηματοδότησης και ιδεολογικής επιρροής που έχουν και διατηρούν όλες αυτές οι ΜΚΟ ΛΟΑΤΚΙΑ+ οργανώσεις με θεσμικούς φορείς της ΕΕ είναι απειλητική για το ίδιο το κίνημα. Βρίσκονται μακριά από την κοινωνία και τα πραγματικά της προβλήματα, ενώ η απεύθυνση σε αυτή γίνεται μέσα από την επίδειξη της «εξουσίας» τους. Προβάλουν την παρουσία στο europride θεσμικών παραγόντων όπως ο σύμβουλος του πρωθυπουργού, ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα και ο διευθύνων σύμβουλος της Pfizer, ενώ στηρίζουν την ασφάλεια των χώρων και των εκδηλώσεων αποκλειστικά στην ελληνική αστυνομία. Οι παραπάνω ανήκουν στην ελίτ που συστηματικά υποβαθμίζει τη ζωή μας για τα κέρδη της, ενώ η αστυνομία μέχρι πριν λίγα χρόνια έσερνε τρανς σεξεργάτριες στα κρατητήρια και πολύ πρόσφατα εισέβαλε στο εργοστάσιο της «Μαλαματίνα» ενάντια στους εργαζόμενους, για να δώσουμε μόνο λίγα παραδείγματα. Αξιοσημείωτο είναι πως οι ακροδεξιοί επικριτές των pride, στην προσπάθειά τους να φανούν αντισυστημικοί, αναφέρουν συχνά τη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς και άλλους συστημικούς θεσμούς και εταιρείες. Παρουσιάζουν τη διεκδίκηση της ορατότητας των ΛΟΑΤΚΙΑ+ ως μία επιβολή νέων ηθών και μιας κουλτούρας από τα πάνω, ενώ δεν σταματούν να φέρνουν ως παραδείγματα προβεβλημένους ΛΟΑΤΚΙΑ+ που διαφωνούν με την κατοχύρωση ίσων δικαιωμάτων στην ορατότητα, στον γάμο και την τεκνοθεσία, όπως έγινε πρόσφατα με τις δηλώσεις του Λάκη Γαβαλά.
Χρειαζόμαστε, διεκδικητικά Pride, με δεσμούς με την κοινωνία
Τα Pride θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και να αφουγκράζονται τις ανάγκες της κοινωνίας και να απαντούν στις πολιτικές που μας εξαθλιώνουν. Οι πραγματικοί μας σύμμαχοι θα πρέπει να αναζητηθούν στον κόσμο που καταπιέζεται από αυτές τις πολιτικές. Μόνο μέσα από την πραγματική ζύμωση και επικοινωνία των κινημάτων θα μπορέσει να υπάρξει ουσιαστική αποδοχή και κατοχύρωση των ΛΟΑΤΚΙΑ+ δικαιωμάτων. Η χρηματοδότηση των δράσεων από θεσμικούς φορείς φέρνει την έκπτωση στα αιτήματα του κινήματος και τελικά την εναρμόνιση με όσες δυνάμεις χρησιμοποιούν την ύπαρξή μας εργαλειακά. Οι συντηρητικές κυβερνήσεις, τύπου Μητσοτάκη, για να επιδείξουν ένα φιλοπροοδευτικό προφίλ και οι εταιρείες για να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη από μία συγκυριακή φιλο- ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινωνική απεύθυνση.
Είναι σημαντικό το κίνημα να στηριχθεί στις δικές του δυνάμεις. Η αυτοχρηματοδότηση και η οικονομική στήριξη από την ίδια την κοινωνία στην οποία απευθύνεται, είναι ένα από τα βασικά εργαλεία. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η ιδεολογική ανεξαρτησία, η ουσιαστική προώθηση και διεκδίκηση των δικαιωμάτων. Η παράλληλη συμμετοχή και συνεργασία με άλλα εργατικά, φεμινιστικά, οικολογικά, τοπικά κινήματα είναι ο τρόπος που μπορεί να κάνει γνωστά τα αιτήματα των ΛΟΑΤΚΙΑ+ από πρώτο χέρι, αλλά και να χτίσει συμμαχίες μέσα στην πόλη. Και φυσικά, η περιφρούρηση απέναντι σε φασιστικές ομάδες και συμπεριφορές πρέπει να γίνεται με ευθύνη των διοργανωτών, με την εμπλοκή μαζικά του κόσμου. Να μην επιτρέψουμε σε κανέναν να μιλάει για εμάς χωρίς εμάς. Διεκδικούμε την ορατότητα που μας αξίζει και μια κοινωνία χωρίς καταπίεση για κανέναν/ καμιά/ κανένα!