«Ο πατέρας μου πάντα έλεγε πως η κυβέρνηση είναι σα να βλέπεις κάποιον να κατουράει μέσα στη μπότα σου: κάποιος αισθάνεται καλύτερα, αλλά δεν είσαι εσύ αυτός.»
Orson Scott Card, Αμερικανός συγγραφέας
Η αλήθεια είναι πως όσο γλαφυρή κι αν ακούγεται η παραπάνω φράση, τόσο πιο «γάντι» ταιριάζει στην κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ειδικά όταν βγαίνουν οι διάφοροι παρατρεχάμενοι της κυβέρνησης, όπως περιφερειάρχες, δήμαρχοι και βουλευτές και εξαίρουν τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης.
Η ταινία που γυρίζεται αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη, από τον Antonio Banderas, αποτελεί ένα εξαίσιο παράδειγμα αυτής την τακτικής. Διαφημίστηκε ως ένα ορόσημο για την πόλη, ως μια ευκαιρία να γίνει η Θεσσαλονίκη γνωστή στα πέρατα της Γης. Ακόμα ακούστηκε ότι τα συνεργεία των τεχνικών και οι ηθοποιοί θα σουλατσάρουν στη Θεσσαλονίκη και θα πλουτίσει η πόλη. Συγκεκριμένα ο Περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας δήλωσε σε αρκετές συνεντεύξεις:
«Επιταχύναμε τις προσπάθειες για να βρουν τα σωστά σημεία στην Κεντρική Μακεδονία για την ταινία που θα γυριστεί»
«Τέτοιες παραγωγές θα φέρουν θέσεις εργασίας και εισόδημα για την περιοχή μας και προβολή για την Κεντρική Μακεδονία σε όλο τον κόσμο»
«Μην απορήσετε αν πίνοντας καφέ στη Λεωφόρο Νίκης δείτε δίπλα σας όχι μόνο γνωστό σκηνοθέτη αλλά και πολύ πολύ γνωστό και μεγάλο αστέρα του Hollywood».
Στο ίδιο μήκος κύματος, ήταν σχεδόν όλες οι δηλώσεις κυβερνητικών ή φιλοκυβερνητικών στελεχών.
Το τυρί και η φάκα…
Κι εκεί που η Θεσσαλονίκη προσπαθεί να ζήσει το «μύθο» της έρχεται η ανακοίνωση της Ένωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης – Οπτικοακουστικού Τομέα (Ε.Τ.Ε.Κ.Τ.-Ο.T.) να αναδείξει κάποιες λεπτομέρειες που το «success story» της κυβέρνησης και τα ΜΜΕ παραλείπουν. Πως ένας νόμος που πέρασε η κυβέρνηση συνδέεται με συνεργεία εκ Βουλγαρίας και με μια επιστροφή φόρου που το ελληνικό κράτος θα δώσει, αφού δεχθεί τιμολόγια που δεν αποδίδουν κανένα φόρο στο ίδιο…
Συγκεκριμένα η ανακοίνωση αναφέρει πως:
«Το ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων) ανακοινώνει συνεργασία με τα κινηματογραφικά στούντιο Nu Boyana και τη δημιουργία Γραφείου Παραγωγής στην Ελλάδα, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, του επιχειρηματικού ομίλου Nu Image…»
«Από τον Σεπτέμβρη του 2018 έως τον Ιούνιο του 2021 αυτό που έλλειπε από την Millennium Films και τα Nu Boyana Studios δεν ήταν το σενάριο, αλλά αυτές οι «προβλέψεις» του νόμου που θα τους επέτρεπαν τη δημιουργία Γραφείου Παραγωγής στην Ελλάδα, με έδρα την Θεσσαλονίκη, αφού η επιλογή της πόλης δεν ήταν τυχαία, αλλά «στρατηγικής σημασίας», καθώς βρίσκεται γεωγραφικά πολύ κοντά στη Σόφια που έχουν έδρα τα στούντιο και θα τους επέτρεπε την αυθημερόν μετακίνηση φτηνού προσωπικού και φτηνών υλικών από την Βουλγαρία.
Έτσι άνοιξαν Ελληνική εταιρεία με το όνομα «BARRACUDA M.I.K.E» έφεραν όλο το προσωπικό, τον τεχνικό εξοπλισμό και τους τεχνικούς από την Βουλγαρία και άλλες χώρες, προσέλαβαν κάποιους φοιτητές από την Σχολή Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης ως βοηθητικό προσωπικό σε διάφορες θέσεις της παραγωγής εκτός κινηματογραφικών γυρισμάτων για να δείξουν το φιλο-εκπαιδευτικό τους πρόσωπο, μάζεψαν και κάποιους περαστικούς από την Θεσσαλονίκη για να μην παραπονιέται η τοπική κοινωνία και έκλεισαν με το κεφάλαιο «Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες».
Παρακάτω η ανακοίνωση αναφέρει:
«20.000.000,00 ευρώ προϋπολογισμός μπορεί να έχει επιλέξιμες δαπάνες έως 80% του συνολικού προϋπολογισμού, δηλαδή μπορεί να αιτηθεί στον ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων) επιστροφή φόρου για 16.000.000,00 ευρώ. Από τα 16.000.000,00 ευρώ επιλέξιμες δαπάνες μπορεί να τους επιστραφεί το 40% σύμφωνα με την νομοθεσία, δηλαδή 6.400.000,00 ευρώ !!!
Η εταιρεία θα πάρει επιστροφή φόρου από τον ΕΚΟΜΕ για τους εργαζόμενους από την Βουλγαρία και τις άλλες χώρες με τιμολόγια εξωτερικού. Δηλαδή, θα πάρει επιστροφή φόρου από το ελληνικό κράτος για τον μηδενικό φόρο που θα αφήσει στο ελληνικό κράτος.»
Ο νόμος που αναφέρεται εδώ είναι ο νόμος Πιερρακάκη ο οποίος ορίζει ότι μια κινηματογραφική ή τηλεοπτική παραγωγή μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων εντός της ελληνικής επικράτειας μπορεί να ζητήσει το 40% των επιλέξιμων δαπανών να της επιστραφεί από το ελληνικό κράτος (το λεγόμενο «cash rebate»).
Το έργο δηλαδή θα πραγματοποιείται από μια εταιρεία η οποία θα έχει προσωπικό από τη Βουλγαρία, θα κόβει τιμολόγια από τη Βουλγαρία και θα κάνει παραγωγές στην Ελλάδα, με γραφείο παραγωγής στη Θεσσαλονίκη. Στο τέλος των γυρισμάτων και αφού δεν θα έχει αποδοθεί ούτε ένα ευρώ στο ελληνικό κράτος, η εταιρεία θα μπορεί να αιτηθεί να λάβει το 40% των δαπανών από το ελληνικό κράτος…
Παρακάτω αναφέρεται:
«Στην ταινία δεν υπάρχει ελληνικό γραφείο παραγωγής να κάνει το service. Όλες τις διευθετήσεις για το προσωπικό, μισθολόγια, ωράρια εργασίας, εκτός έδρας, ασφάλεια γυρισμάτων, γίνονται από τους Βούλγαρους παραγωγούς, οι οποίοι δεν γνωρίζουν την ελληνική νομοθεσία και την ελληνική αγορά του κινηματογραφικού χώρου».
Άρα πλέον τα εργασιακά δικαιώματα των τεχνικών, όπως ωράρια, μισθοί και ασφάλεια κλπ μπαίνουν σε αμφισβήτηση, μιας και θα μπορούν οι μπίζνες να γίνονται από συνεργεία που δεν υπόκεινται σε ελληνική νομοθεσία. Για ποιο λόγο τα εδώ συνεργεία να πληρώνουν «παρωχημένα» εργασιακά δικαιώματα, όταν θα μπορούν να παίρνουν προσωπικό που θα έχει «ανταγωνιστικό πακέτο αμοιβής»;
Ακόμα, η όλη φλυαρία για «προβολή της Θεσσαλονίκης και της Κ. Μακεδονίας σε όλον τον κόσμο», δεν είναι παρά λόγια του αέρα, καθώς στήνονται ολόκληρα σκηνικά στις διάφορες περιοχές των γυρισμάτων, με σκοπό να θυμίζουν το Μαϊάμι – καμία σύνδεση και «προβολή» δηλαδή. Το μόνο που θα μείνει στην περιοχή και στους κατοίκους είναι η ταλαιπωρία όταν κλείνουν οι δρόμοι για τα γυρίσματα (όπως συνέβη όταν έκλεισε η Περιφερειακή Οδός για γυρίσματα καταδίωξης και χρειάζονταν 3 ώρες για να διασχίσει κάποιος την πόλη), αλλά και η αποπληρωμή του υπέρογκου «cash rebate».
Μπίζνες as usual…
Το θέατρο του παραλόγου λοιπόν πρέπει να σταματήσει. Το «πανηγυράκι» που έχουν στήσει έχει σαν σκοπό να χτυπήσει ακόμα περισσότερο τα εργασιακά δικαιώματα μιας μερίδας εργαζομένων. Στην πλάτη των εργαζομένων στο χώρο του θεάματος αλλά και ολόκληρου του ελληνικού λαού, χτίζεται ένα ολόκληρο σκηνικό που θα πληρωθεί ακριβά από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η κυβέρνηση έχει μόνο σκοπό την επίθεση απέναντι σε κάθε εργασιακό δικαίωμα. Κάθε νομοσχέδιο που περνά φέρνει ακόμα μια ανατροπή και παίρνει πίσω όλα τα δικαιώματα που έχουν οι εργαζόμενοι. Από την κατάργηση του 8ωρου και τη θεσμοθέτηση της απλήρωτης εργασίας μέχρι το «cash rebate» η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της. Οι εργαζόμενοι που δέχονται την επίθεση και συνολικά η κοινωνία πρέπει να απαντήσει με δυναμικό τρόπο σε αυτήν.
Δείτε ολόκληρη την ανακοίνωση της Ένωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης – Οπτικοακουστικού Τομέα (Ε.Τ.Ε.Κ.Τ.-Ο.T.) εδώ