Του Διονύση Χριστόπουλου[1]
Χθες, 17/3, 19 Σωματεία Μουσικών (για την ακρίβεια 16 πρωτοβάθμια σωματεία και 3 ομοσπονδίες) οργανώσαμε κινητοποίηση μπροστά από το Υπουργείο Εσωτερικών, για να παρουσιάσουμε στο Ν. Βούτση (Υπ. Εσωτερικών) το χρόνιο αίτημα μας για κατάταξη των μουσικών που εργάζονται στους ΟΤΑ σε ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης).
Όπως γράφαμε και στην επιστολή μας προς τον Υπ. Εσωτερικών:
«Οι μουσικοί που εργάζονται στις δομές των δήμων δεν είναι ανειδίκευτο προσωπικό. Αντίθετα είναι υψηλής εξειδίκευσης η οποία απαιτεί τουλάχιστον δέκα χρόνια σπουδών και συστηματικής μελέτης, τα οποία πλήρωσαν και πληρώνουν πολύ ακριβά χιλιάδες σπουδαστές. Θεωρούμε απαράδεκτο και αντιφατικό, εκατοντάδες πτυχιούχοι μουσικοί που εργάζονται στους δήμους να θεωρούνται απόφοιτοι λυκείου και να κατατάσσονται σαν ανειδίκευτο προσωπικό στην κατηγορία ΔΕ.» (Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης).
Η κινητοποίηση ήταν πολύ πετυχημένη. Συμμετείχαν πάνω από 100 συνάδελφοι, οι περισσότεροι έχοντας μαζί τους όργανα, ενώ το ρεπερτόριο που παίζαμε έξω από το ΥΠΕΣ αποτελούνταν από κομμάτια του Θεοδωράκη.
Ο Ν. Βούτσης δέχτηκε να μας δει, παρότι δεν είχαμε κλείσει επίσημα ραντεβού – γεγονός που οφείλεται από τη μια στην καλή θέληση της νέας κυβέρνησης απέναντι στους εργαζόμενους και από την άλλη στην μαζικότητα της κινητοποίησης και στην εντύπωση που έκανε σε όλους τους περαστικούς η μεγάλη αυτοσχέδια μπάντα μας.
Ο Ν. Βούτσης μας υποδέχτηκε λέγοντας πως το θέμα μας έχει ήδη λυθεί και μας διάβασε το άρθρο 28 από το σχέδιο νόμου για το Δημόσιο που έχει καταθέσει ο αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Γ. Κατρούγκαλος.
Επισημάναμε στο Ν. Βούτση πως η ενημέρωση του ήταν δυστυχώς ελλιπής καθώς το άρθρο που μας ανέγνωσε κατέτασσε ως ΤΕ μόνο τους μουσικούς που δουλεύουν ως εκπαιδευτικοί σε δημοτικά ωδεία και άφηνε «απέξω» τους εκτελεστές (μουσικούς σε φιλαρμονικές, ορχήστρες, χορωδίες κ.α.) παρότι έχουν ακριβώς τα ίδια τυπικά προσόντα. Ο Ν. Βούτσης κατάλαβε το δίκαιο του αιτήματος μας και μας είπε να κάνουμε άμεσα παρέμβαση στον Γ. Κατρούγκαλο και να καταθέσουμε σε αυτόν την πρόταση μας, καθώς το νομοσχέδιο βρίσκεται ήδη στο στάδιο της διαβούλευσης.
Πριν φύγουμε, ενημερώσαμε τον Ν. Βούτση επίσης για την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση των δομών πολιτισμού στους ΟΤΑ. Ο Υπουργός απάντησε πως δεν μπορούν να ληφθούν αυτή την περίοδο μέτρα με δημοσιονομικό κόστος και ότι στα πλαίσια του υπάρχοντος προϋπολογισμού το Υπουργείο προσπαθεί να εξοικονομήσει χρήματα για να δώσει τα επιδόματα στα ΑμΕΑ.
Στη συνέχεια, οι κινητοποιούμενοι μουσικοί, αποφασίσαμε να πάμε απευθείας στον Γ. Κατρούγκαλο. Όταν φτάσαμε στη Β. Σοφίας, στο παράρτημα του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου βρίσκεται το γραφείο του Γ. Κατρούγκαλου, μας ενημέρωσαν ότι ο αναπληρωτής Υπουργός έχει φύγει και ότι δεν θα μπορούσαμε να τον συναντήσουμε σήμερα. Εμείς απαντήσαμε ότι δεν φεύγουμε και πως θα μείνουμε έξω από το παράρτημα του Υπουργείου παίζοντας μουσική μέχρι να τον δούμε. Σύντομα, μας ενημέρωσαν πως ο Γ. Κατρούγκαλος θα επιστρέψει και έτσι και έγινε.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης ο Γ. Κατρούγκαλος μας είπε ότι καταλαβαίνει ότι το αίτημα μας είναι δίκαιο. Ρώτησε πόσα άτομα αφορά και άρχισε αμέσως να κάνει υπολογισμούς δημοσιονομικού κόστους. Η συνάντηση τελείωσε με τη δέσμευση ότι το αίτημά μας (όπως ακριβώς το έχουμε καταθέσει) θα ενταχθεί στο σχέδιο νόμου, ωστόσο συμπλήρωσε ότι ελπίζει να μην «κοπεί» από το Υπουργείο Οικονομικών για λόγους κόστους…
Απόψε, «μπαίνοντας» στην ιστοσελίδα που είναι δημοσιευμένο το εν λόγω σχέδιο νόμου (www.opengov.gr), είδαμε την διόρθωση να έχει ήδη περάσει στο άρθρο 31, στην παράγραφο 8[2]. Ελπίζουμε να μην υπάρξει κάποια αλλαγή (να «κοπεί» δηλαδή η παράγραφος αυτή για δημοσιονομικούς λόγους) μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου από την βουλή.
Η σημερινή κινητοποίηση ήταν πολύ σημαντική. Η νέα κυβέρνηση έδειξε, σε πρώτο χρόνο τουλάχιστον, διατεθειμένη να δώσει λύση σε ένα αίτημα που παλεύαμε να ικανοποιηθεί εδώ και πολλά χρόνια. Την ίδια στιγμή φάνηκε η αποτελεσματικότητα του μεταξύ μας συντονισμού. Ο συντονισμός των 19 σωματείων πρέπει να κρατηθεί και η σημερινή επιτυχημένη κινητοποίηση να αποτελέσει το πρώτο βήμα για την διεκδίκηση και την ικανοποίηση όλων των αιτημάτων του κλάδου μας.
Ακολουθεί η επιστολή των 19 σωματείων προς το Ν. Βούτση
9/3/2015
Προς τον Υπουργό Εσωτερικών
κ. Νίκο Βούτση
ΚΟΙΝΟ ΚΛΑΔΙΚΟ ΑΙΤΗΜΑ
Είναι πάγιο αίτημα των μουσικών η δημιουργία ολοκληρωμένης και πλήρους δημόσιας μουσικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Η πολιτεία εδώ και δεκαετίες δεν ικανοποιεί αυτό το δίκαιο και αυτονόητο αίτημα με δική της ευθύνη.
Οι μουσικοί που εργάζονται στις δομές των δήμων δεν είναι ανειδίκευτο προσωπικό. Αντίθετα είναι υψηλής εξειδίκευσης η οποία απαιτεί τουλάχιστον δέκα χρόνια σπουδών και συστηματικής μελέτης, τα οποία πλήρωσαν και πληρώνουν πολύ ακριβά χιλιάδες σπουδαστές. Θεωρούμε απαράδεκτο και αντιφατικό, εκατοντάδες πτυχιούχοι μουσικοί που εργάζονται στους δήμους να θεωρούνται απόφοιτοι λυκείου και να κατατάσσονται σαν ανειδίκευτο προσωπικό στην κατηγορία ΔΕ.
Άλλοι δημόσιοι φορείς, όπως το Υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Παιδείας, που απασχολούν μουσικούς ομοίων τυπικών προσόντων έχουν από ετών λύσει το πρόβλημα αυτό με νομοθετικές παρεμβάσεις κατατάσσοντας τους εργαζόμενους σε κατηγορία Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΤΕ). Την ίδια στιγμή πληθώρα δικαστικών αποφάσεων δικαιώνουν όσους προσφεύγουν διεκδικώντας το συγκεκριμένο αίτημα.
Με αυτά τα δεδομένα αποτελεί πρόκληση η διαχρονική στάση του Υπουργείου σας να μη δέχεται τα δίκαια και αυτονόητα αιτήματα των πτυχιούχων των δήμων.
Ζητάμε:
Οι μουσικοί των ΟΤΑ, κάτοχοι πτυχίων ή διπλωμάτων μουσικών σχολών και ωδείων της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, αναγνωρισμένων από το κράτος να κατατάσσονται ως εργαζόμενοι Ανωτέρας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) βάσει των προσόντων τους και σε ειδικότητα σύμφωνα με τα οριζόμενα στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του οικείου φορέα.
Οι έχοντες τους πανεπιστημιακούς τίτλους που ορίζει ο νόμος εξακολουθούν να κατατάσσονται ως εργαζόμενοι Ανώτατης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΠΕ).
Τέλος σας επισημαίνουμε ότι η κατάσταση που επικρατεί στις πολιτιστικές δομές των δήμων είναι τραγική. Θεωρούμε ότι χρειάζεται σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης αυτών των υποδομών από τον κρατικό προϋπολογισμό γιατί καλύπτουν ανάγκες εκατοντάδων χιλιάδων δημοτών σε όλη την Ελλάδα.
Επίσης αναγκαία για τη λειτουργία τους είναι η κάλυψη των κενών θέσεων με προσωπικό με σταθερές εργασιακές θέσεις πράγμα που περιορίζεται σε βαθμό ασφυξίας από την πολιτική απαγόρευσης των προσλήψεων που ακολουθείται. Πολιτική που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο κλείσιμο αυτών των δομών, στη μετατροπή τους από βασική κοινωνική ανάγκη σε πολυτέλεια για λίγους και στην αδυναμία των εργαζομένων σε αυτές ακόμα και να επιβιώσουν.
Με εκτίμηση Τα Δ.Σ.
- Πανελλήνια Ομοσπονδία Καλλιτεχνικού Προσωπικού ΟΤΑ (ΠΟΚΠ-ΟΤΑ)
- Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ)
- Πανελλήνια Ένωση Μουσικών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΕΜ-ΟΤΑ)
- Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος (ΠΜΣ)
- Πανελλήνιος Σύλλογος Διευθυντών Αρχιμουσικών Υπαρχιμουσικών Φιλαρμονικών Ορχηστρών ΟΤΑ (ΠΑΣΥΔΑΥΦΟ-ΟΤΑ)
- Σύλλογος Εργαζομένων Συμφωνικής Ορχήστρας Δήμου Αθηναίων (ΣΕΣΟΔΑ)
- Σύλλογος Καθηγητών Ωδείων Ανεγνωρισμένων (ΣΚΩΑ)
- Σύλλογος Μουσικών Συμφωνικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης
- Σύλλογος Μουσικών Φιλαρμονικής Δήμου Αθηναίων (ΣΥΜΦΠΟΔΑ)
- Σωματείο Εκτελεστών Φιλαρμονικής Ηρακλείου Κρήτης
- Σωματείο Μουσικών Φιλαρμονικής Δήμου Ροδίων
- Σωματείο Εκτελεστών Φιλαρμονικής Καλαμάτας
- Σωματείο Μουσικών Φιλαρμονικής Κορίνθου
- Σωματείο Μουσικών Φιλαρμονικής Τρίπολης
- Σωματείο Εργαζομένων Δημοτικού Ωδείου Ιαννίνων
- Σωματείο Καθηγητών Δημοτικού Ωδείου Κοζάνης
- Σωματείο Καθηγητών Δημοτικού Ωδείου Κατερίνης
- Σωματείο Εργαζομένων Δημοτικού Ωδείου Πετρούπολης
- Εργαζόμενοι Φιλαρμονικής Ορχήστρας Δήμου Πειραιά